UDVIKLINGSPROJEKT EFTERÅR 2020

 UDVIKLINGSPROJEKT MED BØRNEHAVE - NORMERET TIL 35 BØRNEHAVEBØRN OG 15 VUGGESTUEBØRN


Opgave 1:


Hvad kan vi undrer os over? 


  • Hvordan er strukturen i børnehaven, når børnene bliver sendt ud på legepladsen? 

  • Hvis der opstår konflikter, når børnene er på legepladsen, vil planlagte aktiviteter kunne mindske disse? 

  • Hvordan kan uderummet bruges i forhold til børn med udfordringer? 

  • Hvordan bruger pædagogerne/børnene legepladsen/uderummet generelt? 

  • Hvordan arbejder pædagogerne med konflikthåndtering i uderummet?

  • Lader pædagogerne børnene udforske uderummet, blive beskidte, slå sig mm.?

  • Hvordan bruger pædagogerne legepladsen i forhold til natur/planter/dyr? 

  • Hvordan forholder pædagogerne sig i uderummet? Er de aktivt deltagende eller mere passive og observerende?

  • Hvordan er opfattelsen af uderummet i forhold til børnene og pædagogerne? (Kun til vild leg, løb og råb? - indlært, da uderummet er brugt som ‘’straf’’) - Kan der være en sammenhæng mellem konflikter og opfattelsen?

  • Hvordan er uderummet indrettet?



1. Problemstilling – Hvad det er der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis

Vores overordnede fokus er opfattelsen af uderummet (Både hos børn og pædagoger). 

Vi vil have fokus på tiden i uderummet efter børnene har spist madpakker, dog vil vi også iagttage forskelle og ligheder ved brug af uderummet om formiddagen og eftermiddagen.

Ud fra vores iagttagelser vil vi tilrettelægge aktiviteter, som kan optimere brugen af uderummet, samt undersøge om vi kan mindske evt. problematikker i uderummet.


2. Viden -  planlægning af jeres aktion, beskrive jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have?

Viden om naturopfattelse, naturforståelse i dagtilbud.
Hvad gør naturen ved børn?
- Det kunne være interessant at finde ud af for at se hvilken virkning naturen har i forhold til vores undringer. 

  • Hvordan opfatter pædagoger og børn uderummet?

  • Kommer deres opfattelse til udtryk, når de er i uderummet?

  • Er der en sammenhæng mellem nogle problematikker i uderummet og opfattelsen af uderummet?

Kilde: Helt ude i skoven, Lemvig kommune.


3. Iagttagelse – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode

Vi vil gøre brug af forskellige metoder til indsamling af empiri:

  • Spørgeskema til forældre og pædagoger. Spørgeskemaerne til forældrene bliver hængt på børnenes pladser, og forældrene må selv om de ønsker at besvare dette. Spørgeskemaet til pædagogerne vil blive lagt inde på personalestuen, hvor de ligeledes selv bestemmer om de ønsker at besvare.

  • Interviewe børnene + pædagoger.

  • Iagttage børn + pædagoger.

  • Videoer + billeder. Vi laver et dokument, hvori vi beskriver hvad billederne og videoerne skal bruges til, samt andre nødvendige data, og dette må forældrene underskrive, for at give os tilladelse til at fotografere deres børn.

 

Ting vi vil iagttage:

  • Hvordan forholder pædagogerne sig i uderummet? (Passive eller aktive?)

  • Hvordan er uderummet indrettet? (Rum til fordybelse)

  • Hvordan bliver uderummet brugt? (Til vild leg, planlagte aktiviteter, som “straf”)

  • Konflikter i uderummet? (Konflikthåndtering)

  • Hvordan bliver legepladsen brugt ift. det naturfaglige? 

Kommentarer

  1. Hejsa - kiggede lige forbi... Tak for opgaven - vi ses til vejledning i morgen.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold - Opgave A

Sig hej til Sussie og Leo

Dyr på biotopen