Friluftstur

Friluftstur
Shelter v. Nordborg sø

Vores friluftstur gik til en shelter ved Nordborg sø, på Als. 

Shelteret skal ikke bookes, derfor oplevede vi, da vi ankom at shelteret var optaget. Dog skulle dem der var der ikke sove i shelteret, og gik efter 1 time. Den tid blev så brugt på at undersøge området rundt om shelteret og finde et sted til vores kartoffelfælde, som vi havde medbragt. 

Dagen gik med at få tændt op i bålet, få pakket vores ting ud og fundet os til rette i shelteret. 
Vi havde hver vores roller og kunne på den måde lære meget af hinanden via den dialogiske viden (Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis, s. 60). Vi havde gode dialoger omkring de opgaver der skulle laves, og delte erfaringer den vej. 

Katalogviden havde vi fra undervisningen på campus, hvilket gjorde at vi havde kendskab til forskellige dyr, planter mm (Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis, s. 60). Derfor vidste vi hvordan hyldeblomst så ud og duftede. Vi fandt hyldeblomsttræer og brugte dem i pandekager, som blev lavet over bål. 


Den kropslige viden kom også i spil på turen, hvilket den ikke kunne undgås (Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis, s. 61). Det gjorde den blandt andet ved at Mette var oppe og klatre i træer og vi var på nattevandring inden vi skulle sove. Dette gjorde at mange forskellige sanser var på spil, både for Mette imens hun var oppe og klatre, men også da vi var på nattevandring. Grundet mørket, og synet derfor er svækket, kommer høresansen meget mere på spil. Vi lagde mærke til mange flere lyde, som vi ikke havde lagt særlig meget mærke til i løbet af eftermiddagen/aften. Det var lyde som, vandet da det begyndte at blæse op, dyr og grene der knirkede. 
En skrubtudse vi fandt på nattevandringen
En skrubtudse vi fandt på nattevandringen

Turen gik meget ud på at der var nogle grænser der skulle overskrides, da ingen af os var vilde med at sove udenfor. Dog gjorde vi det alle sammen, og har snakket om at det skal gentages, og prøve nogle flere ting. 

Alt i alt var det en hyggelig tur, hvor vi lærte hinanden bedre at kende og så hinanden fra en anden side, end vi gør når vi er i skole. 


Litteratur:
Ejbye-Ernst, N. (2018). Natur og udeliv - Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag. 


Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold - Opgave D og E

Udefestival

SMITTE-model over udefestival