Dyrehold - Opgave A

Uge 26 OPGAVE A

Mål for dyreholdet

1. Vælg en bruger/borgergruppe
- SSP
- Målgruppe: Psykisk syge borgere

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.

2. Hvilke mål er der for borger gruppens læringsudbytte?
- Det borgerne skal lære:

  • Danne en relation til dyret

  • Ansvar

  • Dyrets behov (Mad, vand, pleje, omsorg/opmærksomhed). 

3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på borgernes oplevelses- og læringsmuligheder?
- Dyret placeres frit tilgængelig for borgerne, da der på den måde er mulighed for at borgerne kan iagttage dyret mm.
- Ved at dyret står forholdsvis tilgængeligt, giver det borgerne mulighed for at komme til og fra, alt efter borgerens behov/dyrets behov. Dyret er tilgængeligt i det omfang, at borgerne kan kigge, og hvis borgerne skal røre og pleje, så skal der en pædagog med. 
- Borgerne lærer omkring ansvar, og hvordan dyret skal passes og plejes. Der findes mange forskellige bøger mm, som kan vise noget om dyr uden at man overstimulere borgerne.

4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

Naturfaglige kompetencer
De naturfaglige kompetencer der vil komme i spil, vil være:
1. Observere
- Det vil komme i spil på den måde at borgerne vil have muligheden for at observere, både på egen hånd, men også observere pædagogerne der viser og guider i hvordan man passer og plejer dyret.
2. Undersøge
- Det undersøgende vil komme i spil på den måde at borgerne viser interesse og er undersøgende i processen.
4. Kommunikere
- Kommunikationen vil i den grad også være i spil, da der skal være en dialog mellem borgere og personale, blandt andet ved håndtering af dyret.
9. Stille spørgsmål
- Borgerne vil have mulighed for at stille spørgsmål til pædagogerne, gennem hele forløbet, og blive klogere på håndteringen af dyret samt generel viden om dyret.
11. Designe og planlægge
- Borgerne vil være en del af forløbet, og være med i planlægningen af hvornår dyret skal have mad, vaskes, plejes mm.
12. Bruge udstyr/redskaber
- Da borgerne er en del af forløbet, vil de derfor også være med til at pleje, såsom rengøring ved dyret. Her får de mulighed for at få kendskab til evt redskaber og udstyr man bruger.


Vidensformer
De vidensformer der vil komme i spil i dette forløb vil være:

Katalogviden
- Det vil komme i spil, i den forstand at borgerne skal have noget viden omkring dyret for at kunne håndtere det. Da det er psykisk syge borgere, tænker vi ikke at det skal være et flere timer langt oplæg, men et kort oplæg med generel viden om dyret, pasning af dyret mm.

Dialogisk viden
Den dialogiske viden vil komme frem, da der vil blive skabt dialog omkring dyret, og generelt igennem hele forløbet. 


Kropslig viden
Den kropslige viden vil i den grad også komme i spil, da borgerne får brugt deres sanser når de skal håndtere dyret. Da de er med til forløbene med rengøring, pasning og pleje af dyret, vil de få brugt den viden de har fået, og koblet det på praksis.


5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
- Viser borgerne interesse for dyret
- Er de undersøgende og ønsker dyret.
- Viser de tegn på at de har forstået vores katalogviden vi har givet i starten.
Eks:
Giver borgerne dyrene mad? Giver borgerne dyret opmærksomhed (Også ud over når pædagogerne er der)? 




Ideer til “planche”
- Planche om hvad man kan undervise i.
- Planche, som kunne hænge på en opslagstavle ved dyret, som viser/informerer borgeren om hvordan man fodre/kæler dyret. 

Kommentarer

  1. Kiggede lige forbi - det bliver spændende at følge jeres dyrehold. Underbyg meget gerne jeres overvejelser (mål mv.) med henvisning til litteratur - brug grundbogen (eksempelvis i afsnittet omkring vidensformer). Vær gerne bevidste omkring jeres læringssyn - I skriver "Viser de tegn på at de har forstået vores katalogviden vi har givet i starten" ... hvordan tilegner jeres borgere sig viden? Tænker I at viden noget man giver til nogen? Læs /genlæs gerne grundbogen 'læring som en social konstruktion' side 35 - 47 :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

På jagt efter dyr på campus

Dissektion af fisk