Dyrehold - Opgave D og E

OPGAVE D

Dokumentation og formidling

13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?

  • Vi kan se en udvikling med dyreholdet ved at målgruppen, får en forståelse for generel pasning og pleje af dyret. Også ved at man kan se at borgerne påtager sig ansvar for dyret. 

  • Dyrene vil skulle måles og vejes, både for at følge dyrets udvikling, men også for at holde øje med dyrets helbred og sundhed. Borgerne vil blive inddraget i dette, da de får vist og selv prøver at måle og veje dyrene. Dette vil også udvikle borgeren i forhold til at skulle tage ansvar, samt borgeren bliver bevidst om dyrenes generelle vaner og udvikling.

14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

  • Den måde vi stilladsere læreprocessen, er ved at visualisere begreberne for borgerne, samt står der under billederne hvad planterne hedder, så vi anvender literacy. Det vil vi gøre ved at bruge piktogrammer i forhold til skildpaddernes foder. 

  • Vi har også lavet et iagttagelsesark, så deres vægt og størrelse kan iagttages. Dette vil vi have hængende på væggen ved skildpadderne. På den måde kan borgerne være med til at se udviklingen af skildpadderne. Borgerne kan være med til at skrive vægt og cm ned, og det er også en måde at visualisere udviklingen ud over blot at kigge på skildpadderne. 

  • Fodring og rengøring vil gøres på samme måde som med vægt og størrelse. 

  • Da borgerne skal inddrages i vejningen og målingen af dyrene vil vi lave små poser som vejer 1, 2 og 3 gram, for at borgerne får en bedre forståelse for hvad f.eks. 1 gram er. På denne måde kommer borgernes sanser i spil. Derudover vil vi på bordet, hvor terrariet står klæbe et lineal-klistermærke på, så borgerne også kan se hvor meget 1 cm er.

 

 

OPGAVE E

Perspektivering

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

  • Den nye viden vi har fået i løbet af dyreholdet er:
    *Dyrenes behov
    *Hvad de spiser
    *Hvordan deres terrarie skal bygges op
    *Hvor meget skildpadderne kræver ift vitaminer, lys osv.
    *Hvordan deres årscyklus er.
    *At der er mange forskellige arter af skildpadder og at hver racer har forskellige behov.
    *At han-skildpadden har et meget stort seksuelt behov, og kan give hunnerne en pause ved at give hannen en sko eller lignede som han kan parre.
    *Skildpadder kan leve ude i det danske klima, men skal ind om vinteren, da de tåler ikke frost.
    *Når hunnen har ægløsning så bøvser hun.
    *Når hannen parre hunnen, kommer hannen med et brøl. 

*De er sociale dyr
*Skildpadderne spiser ikke meget i sensommeren, men skider derimod meget for at tømme sig til vinterhi.
*Når skildpadderne går i hi, skal de været ved en temperatur der svarer til køleskabstemperatur (5-10 grader). 



16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

  • Nok en af de større etiske spørgsmål omkring dyrehold er om det er forsvarligt at holde dem buret inde. Er det ok ift dyrevelfærd? Stresser det dyrene at have dem i skole/pædagogisk praksis? 

  • Får de nok næring eller deres behov stillet i fangenskab? 

  • Er det forsvarligt at holde dyr på et bosted med psykisk syge borgere?

17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

  • Dyreholdet kan være med til vise dem at andre (dyrene) har også behov der skal stilles og kan være med til at give dem succes oplevelser. Pædagogerne skal i denne process støtte og vejlede dem sådan at det bliver en succes frem for fiasko. Jo flere succesoplevelser borgerne får, jo mere vil de tro på sig selv, og dermed selv tage ansvar, hvilket gør, at borgerne bliver mere selvstændige.
    “... en udvikling, der betyder, at mennesket på sigt kan deltage kritisk, selvstændigt og ansvarligt i et samfund.” (Natur og udeliv, s. 72).

18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

  • Der har været mulighed for at udfolde sig, og få noget mere viden om et dyr man måske ikke lige regnede med at skulle have i hænderne.

  • Man har mulighed for at give dyrene de bedste vilkår, i fangenskab.

  • Man kan følge med i dyrenes udvikling og se dem trives i fangenskab.  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udefestival

SMITTE-model over udefestival