Dyrehold - Opgave C

OPGAVE C

Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning 2 (naturvidenskabsfestival)

10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.
Vores pædagogiske forløb vil være et forløb med børn fra Fjordskolen. Da vores dyr ikke har godt af at man piller for meget med det, og er meget skrøbeligt ift at blive tabt mm. så har vi valgt ikke at ligge så meget vægt på sanserne ift at røre dyret. Vi vil i stedet lege med fakta om dyret.
Vi vil starte ud med at fortælle hvor vores skildpadde er fra, og kort info om dyret. Derefter vil vi snakke med dem om hvad skildpadder spiser, og hvad man kan putte ned til dem. Dette vil vi sammen med børnene, gå ud og lede efter på campus. Her har vi fundet nogle billeder på forhånd, så det giver bedre mening ift at vi får børn med forskellige autistiske træk. Her finder vi billederne gode da det viser hvad vi skal finde, frem for at de får at vide hvad de skal finde. Billeder/piktogrammer bliver typisk brugt ved børn med forskellige diagnoser, da det giver bedre overblik og struktur for dem. 

Når maden er indsamlet rundt om på campus, vil vi lave et lille “væddeløb”. Her vil vi se på hvad skildpadderne går hen til. Om det er noget specielt, om de går hen imod det samme eller hvad der sker. Her kan vi skabe en god dialog omkring skildpadderne og iagttage uden skildpadderne bliver stresset. 


Vi vil bruge katalogviden, til en vis grad. Da vi har med autistiske børn at gøre, vil vi ikke satse på den store intro med masser af viden. Vi vil derimod lege med den kataloge viden og på den måde lære om det.
Naturen giver god mulighed for fælles oplevelser (Didriksen, 2008, s. 27), hvilket vi også ønsker at skabe med vores aktivitet. Det er ikke alle børn der får lov/mulighed for at komme ud og opleve naturen og dyrene. som der står skrevet i Didriksens tekst, så giver naturoplevelserne mulighed for børnene at lære. De lærer hurtigere og har nemmere ved at huske den viden de får. Turen til et landbrug mm. er i dag institutionaliseret, som betyder at det ofte kun sker via skole/børnehave mm. Derfor er det vigtigt i det pædagogiske arbejde at prioritere naturen/dyrene i dagligdagen. Naturen/dyrene giver mulighed for sansning, både ift at røre dyrene, dufte de forskellige dufte som dyr har, samt give en bedre forståelse for at mus ikke kun spiser ost eller hvor oksekødet/kyllingen kommer fra, som man køber nede i brugsen. Oplevelser med dyr og planter giver samtidig mulighed for at skabe et godt fundament til en senere miljøforståelse og handlekompetencer (Didriksen, 2008, s. 28-29).


En anden aktivitet kunne være at se en proces fra indtryk til udtryk.
Igen at starte med katalogviden, og det sanselige. Skabe interesse og undersøge dyret. På den måde får børnene/borgerne en masse viden, samtidig med at de får brugt deres sanser. Efter undersøgelsesfasen, vil der blive mulighed for at tegne de forskellige indtryk de har fået via katalogviden samt iagttagelserne de har gjort sig.
Her kan man tegne hvordan en skildpadde ser ud, hvordan skjoldet ser ud, har de forskellige børn/borgere fået forskellige indtryk? Har de forskellige opfattelser af hvordan en skildpaddens skjold ser ud?
Det vil give god mulighed for at skabe dialog og den vej også bruge den dialog viden så børnene/borgerne lærer af hinanden.

11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
Vi vil afprøve vores 1. aktivitet til naturvidenskabsfestival, når fjordskolen kommer på besøg.
Billeder vil komme

12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Pædagogens rolle omkring dyret, vil være at få anskaffet sig dyret. Vi har valgt at finde nogle skildpadder der kom fra nogle folk der havde forstand på skildpadder, som gjorde at vi med god samvittighed kunne tage imod dem og vidste at de kom fra et godt sted.

Da det også er en truet dyreart i naturen, er det vigtigt at have certifikat på skildpadderne, så det kan bevises at de kommer fra privat opdræt og ikke naturen. 
Pædagogens rolle er også at skaffe diverse materialer der skal bruges til dyret. I vores tilfælde er det ting såsom varmelamper, lys, materialer til terrariet så skildpadderne ikke bliver stresset, men derimod har et godt miljø de kan leve i.
Ift vores målgruppe (psykiske syge borgere) vil pædagogen også være en del af den daglige pasning, men dele sammen med borgerne. Pædagogen vil være til stede, men vores mål er at borgerne skal have ansvar, så vidt muligt, også. 


Kilde
Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelse fra?. I: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31). Skoletjenesten zoologisk have. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold - Opgave D og E

Udefestival

SMITTE-model over udefestival