Vidensformer

Vidensformer ift plantehold 
Hvilke vidensformer er der i spil ift plantehold?

Plantehold (Højbede, såning) 


Katalog viden (facit er bestemt):
I forhold til katalog viden ved vi på forhånd navnene på planterne og hvordan de skal sås.


Analog viden (Egne sanselige erfaringer og iagttagelser):

Den analoge viden kommer i spil på den måde, at vi ved hvordan vores planter kommer til at se ud, kommer til at smage, føles, dufte (Det sanselige).
Vi ved i forvejen hvad grøntsagerne og planterne kan bruges til, som vi har sået (En viden vi kan videregive).


Dialogisk viden (Tolkning af egne og andres erfaringer og iagttagelser):

Her indgår det fælles tredje, erfaringsbaseret læring (assimilitation, akkomodation).
Pædagogen har en viden, barnet/borgeren har en viden, som nu fører til dialog og ny viden.

Eks:
Barnet/borgeren ved hvad en gulerod er, hvordan den føles og smager. Pædagogen ved at man kan lave salater, suppe mm. af guleroden. Her får barnet/borgeren ny viden omkring en grøntsag det allerede havde kendskab til. 


At pædagogen fanger barnets/borgerens interesse, ved fx den lilla svamp, og fortæller svampens navn, kan dette give mulighed for at fastholde interessen og fokus. De nye navne, giver anledning til nye dialoger mellem barn//barn - borger/borger og barn/borgeren/voksen. Barnet/borgeren har mulighed for at tilegne sig et sprog til at tale om og til at huske det som de oplever.

Kropslig viden (Aktivt undersøgende/deltagende, have det i hænderne):

Den kropslige læring kommer i spil, allerede i såningsprocessen. Her får barnet/borgeren mulighed for at bruge sanserne, altså røre jorden, røre frøene og følge processen.
Samtidig er der mulighed for at røre, smage og dufte. Man kan finde ud af hvad der kommer ud af frøene, altså hvordan føles et blad fra en solsikke, et græskar mm og derved får man skabt nye erfaringer og viden. 


Fra jord til bord
Fra have til mave
Barnet/borgeren er med til hele processen.  


Phronesis (Situationsbestemt dømmekraft ud fra erfaringer fra tidligere lignende situationer):

Barnets/borgerens perspektiv. Arbejde ud fra hvad barnet finder interessant og meningsfuldt. 

Ofte vil man som pædagog have forberedt en plan over hvad man vil opnå med aktiviteten, men undervejs kan børnenes interesse falde på noget andet, og her skal man som pædagog kunne imødekomme barnets interesse, samtidig med at støtte de andre børn i aktiviteten som de er i gang med. Det vil sige at hele dagsordenen behøver ikke omlægges, fordi et eller flere børn viser interesse for andet end planlagt. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold - Opgave D og E

Udefestival

SMITTE-model over udefestival